Integracja sensoryczna to proces, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci, zwłaszcza w obszarze percepcji, ruchu, myślenia i zachowania. Obejmuje zdolność mózgu do skoordynowania i zintegrowania informacji pochodzących z różnych zmysłów, takich jak wzrok, słuch, dotyk, równowaga i propriocepcja (wrażenie położenia ciała). Dzieci z prawidłowo funkcjonującą integracją sensoryczną mają łatwiejszy dostęp do swoich umiejętności poznawczych i motorycznych, co pomaga im w nauce, komunikacji, a także budowaniu pozytywnych relacji z otoczeniem.
Jak terapia SI wpływa na dziecko?
Integracja sensoryczna oznacza prawidłową organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory. Wykazano praktyczne znaczenie trzech podstawowych, najwcześniej dojrzewających systemów zmysłowych w procesie prawidłowego rozwoju dziecka. Są to: system dotykowy, system czucia głębokiego (tak zwana propriocepcja) oraz układ przedsionkowy. Kształtowanie się pozostałych procesów percepcji wzrokowej i słuchowej oraz ich koordynacji zależy od właściwej stymulacji dotykowej i przedsionkowo-proprioceptywnej. Nieprawidłowe reakcje, zachowania oraz trudności w szkole mogą wynikać z zaburzonej integracji sensorycznej. Dysfunkcje SI mają także negatywny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka.
Przykładowe objawy u dzieci, które warto skonsultować z terapeutą:
- nadmierny niepokój, drażliwość i impulsywność dziecka lękliwość i postawa wycofania się
- nadruchliwość i problemy z koncentracją uwagi
- lękliwość i postawa wycofania się
- kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową
- niewłaściwe wzorce postawy i chodu
- choroba lokomocyjna
- lęk przed oderwaniem nóg od podłoża